Wednesday, November 5, 2008

BATUK

Semua orang mesti pernah hadapi masaalah batuk yang teruk, melampau dan lama ya amat...

Kalau selalu sangat batuk masa muda ni nanti lelama bila dah menjelang umur yang senja, dada akan selalu sakit, ini kata mak angkat aku ler...

Ada orang bagi petua, kalau nak baik batuk cepat, amik madu sesudu, bancuh dalam air suam dan letakkan setitik limau nipis atau limau kasturi...pastu minum dan terus pi tidur...supaya kita tidak bilas tekak kita dengan air lain

Tetapi semalam, kawan se opis aku bagi satu lagi petua yang aku rasa macam mujarab pulab sebab at 70% batuk aku yang teruk ni dah ok...katanya... Amik setin coca-cola, letak dalam periuk, panaskan dengan api yang perlahan...amik sebijik lemon (yang color kuning tu) potong kecik-kecik dan masukkan semua kedalam periuk tadi. Biar air menggelegak sampai kulit lemon tu ala-ala coklat..lembik...
then minum air tu bila dah suam.

So, kalau ada problem ngan batuk, cuba lar..mana tahu berkesan!!!!

2 comments:

Unknown said...

petua baru ni!
nnt aku try. errr...kalau budak 2 thn boleh kasi tak?
batuk ni aku tension sbb lambat baik la...

bhulat said...

ini pada pendapat aku ler... aku rasa boleh tapi ko cuba buat half sahaja sbb lemon tu takut budak tak bleh tahan dengan rasa lemon yang masam dan bila sebati dengan kulit jadik agak pahit...
dan jgn bagi dengan empty stomach..
tapi kalau nak bg madu tu ok gak...clearkan lung budak