Friday, June 5, 2009

HATI YANG BUSUK


Banyak sgt perkara yang berlaku lately ni. Tapi yang paling aku nak critekan ada 2 trajedi

1. Salah seorg office mate aku ni, akan bersanding hari sabtu ni, 6 june...so, aku dan kenkawan kat opis ni, kumpullah duit nak beli hadiah untuk pengantin baru ni. kami collect rm25 seorang. Pada mulanya hanya 6 org je yg bersetuju untuk kongsi beli hadiah ni, sbb tu collection agak tinggi harganya. Salah seorg dari kitaorg ni, mempertikaikan kenapa mahal sgt nak contribute. Dia siap tanya lagi, dulu masa dia kawin berapa si pengantin ni contribute. Dalam hati aku ni rasa macam nak sepak je pompuan ni. Kalau dia beli hadiah sorang, rm25 tu dia dapat beli apa? Dia siap hasut kenkawan terdekat dia untuk tarik diri dari joint beli hadiah. Apalar punya manusia. Masa dia kawin ari tu, kitaorg pun ada buat collection dan kalau aku sebusuk hati macam tu, aku boleh cakap "Kenapa aku nak bagi hadiah.. dulu aku kawin, masa aku tak kenal korang, korang bukan bagi hadiah kat aku pun".. Kalau tak nak joint tak apa tapi jgn hasut org lain.. Tapi sebab niat baik, dari tinggal 3, datang lagi 12 org yang nak joint.. maka makin byk ler RM yang terkumpul...dapat ler kami beli bermacam barang...

2. AKu tak faham kena ada separuh manusia ni, suka sgt tabur pasir ke periuk nasi org lain.. Dan yang best nya tu, hampir setiap hari buat kerja2 amal, menaikan kemarahan bos terhadap org lain..dah jadik macam makan nasi pulak...Orang tak kacau hidup kau, kenapa lar kau nak kacau hidup orang lain...kalau lar itu cara kau carik makan, tak berkat lar rezeki kau, mencari makan di atas kesedihan, kemarahan orang lain... Apa yang kau dpat? Kepuasan? MAcam mana lar kau boleh tidur lena di malam hari dengan perangai macam tu..Walau pun aku pernah kena sekali dengan perbuatan kau tu... tetapi aku yakin kau akan buat semua benda tu berulang kali sampai kau dapat tendang orang2 yg kau tak suka kan.. Sedih aku melihat hidup kau yang gembira dengan kesakitan orang lain...

Kita hidup ni bukan nya lama mana pun.. Kenapa lar nak tanam kan rasa hasad dalam diri. "What goes around, comes around".. Keberkatan hidup yang kita carik...Susah ke nak tanamkan rasa sayang sesama umat..tak berdarah pun... Seronok sangat ke menjalani hidup dengan perasaan busuk hati macam tu.. Aku memohon sgt, supaya jauhkan lah aku dari sifat terkeji ni... Bersihkan hati ini...

3 comments:

Unknown said...

rasa macam tgk tv je betty...
ada lagi org perangai macam ni yek?

epullani said...

hehe kalo ikotkan ati la kak kan.. maunye nak doakan owang tuh kene balas mcm2...

kalo boleh mase dapat azab dunia tuh betul2 dpan mate kite..
syok sunggoh gasenye.. tp ape la nak buat kan.. xbaik lak gase nak buat cm tu kat owang len.. tp owang 2 nape xde prasaan mcm kite y slalu je kesian ngan owang.. adoi la..

kelemahan diri..
tp sifat y mulia...
hehehe

bhulat said...

zira - mmg ada...semakin hari semakin hebat menganiaya org...tak paham lar.. tgkler sampai bila aku bleh bertahan

epul...tu ler pasal..org yg macam ni ler digemari ramai (macam iklan kfc ler plak)...sabar, sabar dan sabar... nnt bila hang dah keroje..macam ni ler dugaan berkerja...