Wednesday, June 10, 2009

BUDI BAHASA




Kat depan umah aku..ada pokok sirih yang ditinggalkan oleh tuan rumah. Dan mereka amanahkan jaga lar pokok sirih tu macam pokok sirih tu kami yang tanam... Aku memang suka pokok ni sebabnya subur sgt2...mcam berbaja...

Apa yang aku nak cakap ialah budi bahasa. Kalau ada orang yang datang mintak daun sirih ni dan aku memang nya tak kisah nak bagi kat dorang , kekadang ada yang bagi duit tapi aku memang tak akan amik duit tu, sebab aku ikhlas nak bagi kat dorang. Tapi semalam...lepas aku balik dari pi beli kebab, aku nampak ada sebijik kete MPV park kat depan umah aku..dan ada sorang makcik ni tengah petik daun2 sirih tu...yang memusyilkan aku tu...kenapa makcik ni bila nampak je aku dengan sepanas kilat masuk ke dalam kete dia yg besar gedabak tu...kenapa? Aku tak kisah dia amik pun tapi bila dia buat macam tu macam pencuri pulak.

My other half cakap, lantak lar dia..bukan luak pun daun sirih tu...mmg tak luak tapi yg aku persoalkan sekarang ialah kenapa makcik tu lari macam tu... kalau dia tak nak bayar pun atau rasa bersalah sebab amik daun tu dengan banyak nya pun, at least bertegur sapa lar dengan aku... budi bahasa, susah sgt ke?

4 comments:

Sidratul Muntaha said...

Hmmm
kat kg ayu plak Kak Bet,
ade plak,pak2 haji pakai songkok dok main amik jer daun pisang kat depan rumah ayu yg bukan main byknyer...
amik bkn sekali dua
byk kali plak tu
amik plak time parents ayu takde kat rumah
pastu dia terkantoi
cepat2 lari...

Unknown said...

kalau bdk2 tu ok gakla..tp ni dah tua bangka...hairan ya?

bhulat said...

ayu... sedih kan dengan org2 mcam ni...


zira... itu ler pasal...dah kedut pun mukanya...aku pun tak tahu nak cakap apa dah..

epullani said...

sah! makcik tuh mencuri..