Thursday, April 30, 2009

NENEK

Aku rasa happy hari ni..tapi tak ler tahap melampau..sebabnya esok cuti dan bleh jumpa NENEK...mmmuuaaahhh...sayang nya nenek aku tu...ni nenek side mak aku...

Aku ni sejak kecik nenek yang jaga, bak kata nenek aku tu "den jago kau sojak ko sebosar tapak tangan.."..

Well... nenek aku ni masa zaman aku sekolah dulu punyalar garang...sangat sangat garang...aku memang takut giler dengan dia. Tapi bila fikirkan balik, kalau tak kerana nenek aku ni, jadik jugak aku org...

Mlm ni (khamis), aku balik kampung and esok ada pasar malam kat umah nenek aku tu...seronoknya..dulu kalau pasar malam aku selalu 'pau' nenek aku tapi nenek aku ni pulak walau garang, apa yg aku nak kat pasar malam tu dia belikan... Kalau dulu, time aku malas pi pasar malam, nenek aku akan pergi awal dalam pukul 6...then dia akan cakap kat aku "nanti pukul 6.45 amik nenek kat pasar malam tau"...Dan biasanya aku tak kirim apa pun sebabnya, nenek aku ni dah tahu apa makanan yang dia nak belikan kepada aku...

Kalau aku dah lama tak balik kampung jumpa nenek aku ni, aku dapat rasa satu perasaan yang tak tentu arah...mengalahkan orang bercinta plak..dan kekadang sampai aku termimpi nenek aku tgh berjalan naik bukit nak ke rumah aku tu...

Masa my little sunshine baru lahir dulu..nenek aku pun ada tolong jagakan my little sunshine..then bila dia mandikan budak tu nenek aku akan nyanyi

"Bangau mintak leher
Badak mintak daging
Gajah mintak kuat
Tuhan mintak sihat"

Ini satu hal, kalau nak buai budak nenek aku akan nyanyi dengan mendayu dayu nya sampai tahap mak budak kat sebelah pulak yang berdengkur....he he he...

Nenek aku ni dah almost 85 years tapi Alhamdullilah sihat dan kuat...biasalar org tua2 sakit sana sikit, sini sikit..tapi kalau ada org yg nak dtg rumah...dia akan berdoa dari awal supaya jgn ler dia demam atau sakit sebab dia nak masak untuk org tu... berjengkot jengkot kat dapur nak masak kan untuk org...
Dapur masak tu dia letak atas lantai dan tempat dia duduk dia alaskan tikar, kalau dia masak rendang yang berjam-jam tu, dia akan tutup api dapur, baring kat dapur tu dan sambung balik masak rendang tu bila dia dah kurang penat....

Itu lar nenek aku...banyak lagi aku nak cerita pasal dia...Terlalu banyak sampai aku tak tahu mana satu nak tulis dulu.... Kawan2 sekeliling aku mmg selalu dengar cerita pasal nenek aku ni..hmm bergenang air mata aku sekarang ni, bila teringatkan dia...

Nenek...orang nak balik ni...

3 comments:

Unknown said...

syoknya...
uwan aku dah meninggal thn 2005..tak sempat tgk anak sulung aku...sedih...rindu semua ada...

bhulat said...

bak kata makcik aku...sementara mereka ni masih ada, kenalar balik kg selalu, supaya kita tak regret nanti..

jaja!! said...

yea!!!!!

itulah nenek kiter kan cik bulat..

walaupun kdang2..
sedih mgenangkn nasib nenek..